Anyai bűntudat. Veled milyen gyakran fordul elő?

 

Szokott gondot okozni Neked is az odafigyelés a gyermekedre?

Esetleg akár már évek óta húzódik, hogy nem tudsz úgy figyelni a gyermekedre, ahogy szeretnél?
Nem tudsz vele beszélgetni úgy, ahogy szeretnéd, mert nincs rá elég időd?

Nincs hozzá elég türelmed, nincs hozzá elég energiád, mert nem marad belőle semmi a nap végére?

Időről időre teszel rá kísérletet, de…

És ha minden feladatodat be szeretnéd fejezni, akkor valamit ki kell hagyni…

A gyerekek meg úgyis lerendezik a napjuk elmesélését azzal, hogy nem történt semmi…

  • De mi van, ha időről időre felbukkan benned a bűntudat?
  • Hogy nem vagy elég jó anya?
  • Nem így kellene csinálni?
  • Mindent elrontottál, mindent másképp kellett volna?
  • De innen már nincs visszaút?

Mit lehet ilyenkor tenni?

Lehet pozitív oldala a bűntudatnak?

Igen. A bűntudat fontos érzés. Olyankor jelentkezik, mikor valamilyen fájdalmas dolgot követtünk el másokkal szemben. Ilyenkor szólal meg a lelkiismeretünk.

A bűntudat kapcsolatban tart az érzéseinkkel.

Ha valami miatt bűntudat támad bennünk, az nagy valószínűséggel annak a jele, hogy az életünk bizonyos területei javításra szorulnak.

De lehet az anyai bűntudat mérgező is

Bár nagyon fontos, hogy néha felébredjen bennünk a lelkiismeret furdalás, sokan vannak, akikben ennek mértéke már mérgező formákat képes ölteni.

A mérgező bűntudat az, ami akkor is jelen van, amikor éppen semmi rosszat nem tettünk.

  • Mégis folyamatosan azon jár az agyunk, mit csináltunk rosszul?
  • Már megint miért nem vagyok elég jó anya?
  • Mit kellett volna teljesen másképp csinálnom?

És állandóan megítéljük magunkat.

Egy bizonyos szinten persze minden anya azt szeretné, ha a gyermekei tökéletes kényelemben, és biztonságban részesülnének, tökéletesen boldogok lennének, függetlenül attól, hogy ez mennyi áldozatot követel tőlük.

És amikor nem sikerül ezt az ideális állapotot elérni, automatikusan támad a bűntudat.

A bűntudat első fájdalmas támadásait követően megkérdezheted magadtól: miért is érzem magam bűnösnek?

Vajon ha megváltoztatnád a fontossági sorrendet az életedben (előbb a gyerekek, aztán a munka, aztán a háztartás, és csak időnként hagynád, hogy a sorrend felboruljon), az csökkentene az intenzív önvádon, és bűntudaton? A változás pozitív hatásokkal járna?

Ha igen, tedd meg ezt a lépést.

Mi van, ha mégsem csökken a bűntudat mértéke?

Ha ez mégsem csökkent jelentősebb mértékben a bűntudatodon, akkor érdemes vele többet foglalkoznod.

Az anyákat a bűntudat gyakran meggátolja abban, hogy többet törődjenek saját magukkal.

A bűntudat egy öntámadó, önmegsemmisítő, saját magát mélyítő belső állapot.

Fontos tudni, hogy a bűntudat MINDIG rólad szól, és sosem arról, akivel szemben ezt érzed!

  • Ha azt látod, hogy valaki rosszul érzi magát körülötted: azt biztosan miattad van, vagy Te rontottál el valamit.
  • Ha valakinek valami fájdalmat okoz, azért is Te vagy a felelős.
  • Ha dühös, vádaskodik, vagy ítélkezik, szintén.

Ez azt is jelenti, hogy „Te vagy a felelős” a másik lelki állapotáért. Ha ő nem érzi magát teljesen tökéletesen (és persze ki érezné így magát az év 365 napján?), akkor annak rögtön Te vagy az oka. És Te tehetsz azért, hogy ez megváltozzon, hogy újra szeretetteljes, nyugodt, és kiegyensúlyozott legyen.

Anyai bűntudat
Anyai bűntudat

 

Ez egyben azt is jelenti, hogy ha „tudod, hogy a másik miattad érzi rosszul magát, és ezen csak Te változtathatsz”, akkor rögtön ellenőrzésed alatt tarthatod azt, hogy a másik hogyan érez veled kapcsolatban.

Ha mindig jókedvű, akkor Te mindent jól csinálsz, és megdicsérheted magad. A negatív belső önkritikus hangok elhallgathatnak végre. És Te biztonságba kerülsz.

Hogyan változtatható mégis az anyai bűntudat?

1. A személyes céljaid újragondolása

Ha folyamatosan azon pörögsz, hogy sem „minőségi”, sem „mennyiségi” időt nem tudsz eleget tölteni a gyermekeddel, akkor érdemes újra gondolni, hogy mik a legfontosabb személyes céljaid.

Ezt persze befolyásolja a munkahely, az időbeosztás, és az energiaszinted is.

Mégis érdemes végiggondolni, melyek azok a tevékenységek, amelyek helyett több időt tölthetsz a gyerekeiddel, hogy csökkents a bűntudat szintjén.

Ugyanakkor érdemes végiggondolni azt is, hogy mi számít szerinted, és a gyerekek szerint „minőségi”, és „mennyiségi” közösen töltött időnek. Ez nagyon különbözhet gyerekenként, életkoronként, egyéniségenként is.

Lehet, hogy érdemes lehet ezt velük is megbeszélni, nem biztos, hogy azt fogják róla gondolni, amit Te gondolsz, hogy gondolniuk kéne.

2. A szülő szerepe

Szülőként a mi feladatunk felállítani a korlátokat is. Mi határozzuk meg az idő, pénz, ajándék, stb. kereteket. Ez a szülő feladatainak része. Szükségtelen bűntudatot éreznünk akkor, amikor ezeket a korlátokat be is tartjuk.

Ilyenkor nem szabad hagyni, hogy a bűntudat irányítson helyettünk, és a bűntudat következtében mégis megengedjünk valamit, amiről a gyerekek is tudják, hogy az ő érdekükben felállított korlátok betartásáról van szó.

3. Tanulj a hibáidból

Megengedheted magadnak azt is, hogy néha hibákat kövess el, amelyekből a jövőben tanulni tudsz. Ha hibát követtél el, légy őszinte a gyerekekkel is. Bocsánatot kérhetsz tőlük, és elmagyarázhatod nekik a helyzetet.

Egy egyszerű bocsánatkérés csodákra képes. A bűntudat hatalmas, terhes felhőitől képes megszabadítani bárkit.

4. Változtasd a bűntudatot sajnálattá

Próbáld ki, mi történik akkor, ha az eddig bűntudatnak, vagy lelkiismeret furdalásnak nevezett érzésed ezentúl sajnálatnak hívod magadban.

A sajnálat ilyenkor ugyanis ezt jelenti:

„Megtettem mindent, amit tudtam ebben a helyzetben, és nem hagyom, hogy a gyermekem reakciója határozza meg a viselkedésemet.”

5. A mérgező bűntudat megértése

Az egészséges bűntudatra szükségünk van, hogy érezzük, hol húzódnak a határaink, mikor tettünk rosszat másoknak.

De a mérgező (állandóan jelenlévő) bűntudat senkinek nem tesz jót.

Ahhoz, hogy megértsd a mérgező bűntudat sajátosságait, a következőt érdemes végiggondolni:

  • azt hiszed, ha mindent „jól” csinálsz, mindenkinek megpróbálsz megfelelni, azzal ellenőrzésed alatt tarthatod, hogy mások mit gondolnak rólad (jót, vagy rosszat)
  • ez pedig folyamatos önostorozáshoz vezet, hogy mindig csak a „megfelelő módon” viselkedj
  • amelytől aztán végül folyamatos bűntudatod támad („most vajon jól csináltam mindent).

Van kiút az anyai bűntudat csapdájából?

Na, jó, de hogyan lehet ebből kikeveredni?

  • ha sikerül tökéletesen elfogadnod, hogy képtelen vagy mások érzéseit, és viselkedését irányítani, vagy az ellenőrzésed alatt tartani (és ez még a saját gyermekeidre is igaz)
  • ettől csökkenni fog az önítélkezés, önostorozás súlyossága, és gyakorisága,
  • amely végül a folyamatos mérgező bűntudat csökkenéséhez vezethet.

Persze, tudom, ezt távolról sem olyan egyszerű megtenni, mint leírni. De gyakorlással sokat segíthetsz magadon.

 

Milyen gyakran szeretnél a jövőben az anyai bűntudat áldozatává válni?

Ha ez nem segít, és úgy érzed, szeretnél már végre megszabadulni a folyamatos anyai bűntudattól, akkor az Anyamentő Egyéni Foglalkozásokon tudok neked segíteni ebben.