Így növeld a gyermeknevelési sikered 9 egyszerű lépésben

Így növeld a gyermeknevelési sikered 9 egyszerű lépésben

 

 

Szeretnéd felfedezni, hogyan lehet letenni a gyermeknevelés terheit, csupán a kezdő lökés hiányzik hozzá?

Szeretnél végre megszabadulni a gyermekneveléssel járó stressztől?

Szeretnéd úgy érezni, hogy gyakrabban vannak sikereid, és nem mindig kudarcok vesznek körül?

A gyermeknevelés „sikere”, vagy „kudarca” néha nemcsak azon múlik, hogy milyen „eredményeket” érünk el, hogyan érez, viselkedik a gyermekünk, hanem azon is, hogy mi mire fókuszálunk, mit veszünk észre ezekből az eredményekből.

Minél fáradtabbak, stresszesebbek, és túlhajszoltabbak vagyunk, annál nehezebb bármit is pozitívan értékelnünk. Még akkor is, ha van, amit jól csinálunk. Persze, minél fáradtabbak, stresszesebbek, és túlhajszoltabbak vagyunk, azt a gyerekeink annál inkább megérzik, és valamilyen módon reagálni fognak rá. Viselkedési zavarokkal, aggodalommal, bizonytalansággal, szorongással.

 

A férjed állandóan dolgozik, mindig egyedül vagy a gyerekekkel. Kevés a fizetés, állandóan fáradt vagy, és csak azt veszed észre, hogy folyamatosan kiabálsz valamiért, mert annyira túltelítődtél stresszel és feszültséggel.

Ha valami nem úgy megy, ahogy kellene, azonnal összezuhansz (persze a gyerekek előtt). Most már ők is egyre gyakrabban verekszenek, és kiborulnak. Mit lehet ilyenkor tenni?

 

Az egyik legnehezebb a gyereknevelésben, hogy a gyerekeink állandóan figyelnek minket, miközben próbáljuk az élet problémáit megoldani. És látnak akkor is, amikor grimaszokat vágunk vezetés közben, mert éppen késésben vagyunk a munkahelyünkről, és akkor is, amikor valami semmiségen összeveszünk valakivel az utcán idegességünkben. Folyamatosan filmezik (és modellezik) az életünket.

Ha a stresszt csak egészségtelen módon tudjuk levezetni (düh, veszekedés, harag, kiabálás), akkor ugyanezt tanítjuk a gyerekeinknek is. Mivel a nehéz élethelyzeteket egyáltalán nem egyszerű senkinek kezelni, a gyermekeink csak arra tanítanak minket, hogy a stressz levezetésének egészségesebb formáit találjuk meg (éppannyira az ő érdekükben, mint a saját érdekünkben).

Az alábbi 9 lépés könnyíthet ebben:

1. A megfelelési kényszer helyett egyszerűsítsd az életed

A legtöbben több feladatot vállalunk fel, mint amennyivel meg tudunk birkózni, ráadásul utána még dühösek is leszünk magunkra, hogy „igent” mondtunk egy feladatra, amire szívünk szerint igazából „nemet” szerettünk volna mondani. Bátorságra van szükség ahhoz, hogy csak arra korlátozd a feladataidat, ami feltétlenül szükséges, vagy megelégedettséget, és élvezetet jelent számodra.

2. Az alvás fontossága

Az alvás fontosságát sosem lehet túlhangsúlyozni a stressz kezelésének fontosságánál. Ha kevesebbet alszunk, mint amennyire szükségünk lenne, akkor nehezebben fogjuk tudni a hangulatainkat szabályozni, kordában tartani, nehezebben fogunk tudni koncentrálni, és könnyebben támadhatnak meg a betegségek is. Ha van lehetőséged, néha pihenhetsz a gyerekkel is. Délutánonként, ha otthon vagy vele, és hétvégenként, ha már dolgozol. Minél kipihentebbnek érzed magad, annál könnyebb lesz megbirkózni az élet nehezebb kihívásaival is.

3. Tökéletes anya, vagy elég jó anya?

Belegondoltál már, hogy miért van az, hogy ugyanaz az élmény az egyik embert szörnyen megrázza, míg a másik csak megrántja a vállát, és továbbmegy? Azok, akik képesek egy vállrándítással tovább menni, nem vesznek mindent annyira személyesen magukra, és kevésbé szeretnének mindenáron nyerni. Például ahelyett, hogy felhúzod magad, mikor az anyósod megjegyzi, hogy az ő gyerekeinek sosem volt gondjuk azzal, hogy elpakolják maguk után a játékaikat, egyszerűen csak engedd el a füled mellett a megjegyzést, és ne kezdj bele annak bizonyításába, hogy Te is tökéletes anya vagy.

4. Stressz kezelés mozgással

A stressz elleni egyik erősítési módszer, ha valamilyen testmozgást tudsz végezni. Nem, nem kell ehhez fitnesz szalonba járni, és a mosogatás sem helyettesíti a testmozgást. De végiggondolhatod, hogy milyen mozgást szerettél például gyerekként? Ugrókötelezni? Biciklizni? Válasz egyet ezek közül, és mozgasd meg magad néha. Ez jót fog tenni a stressz szintednek, és az egészségednek is. (Nem fogod tudni olyan gyakran a gyerekeiden levezetni a feszültségeket.)

5. Kötelezd el magad a tökéletlenség mellett!

Gyakran érezheted azt is, hogy nem vagy elég jó abban, amit csinálsz. Ez általában egy belső hang a fejünkben, amely valaki ismerősünk hangján (egy szülő, tanár, vagy más) szól hozzánk, és folyamatosan kritizál. Ha folyamatosan arra törekszünk, hogy mindent tökéletesen csináljunk meg, az nagyon nagy mértékben növelheti a stressz szintünket. Ha már amúgy is fáradt vagy, hogy kitakarítsd a lakást, még mielőtt a rokonaid beugranának egy könnyű vacsorára, akkor csak annyit tegyél meg, ami még „elég jó” vendéglátásnak számít.

6. Lélegezz

Néhány lassú, mély légzés is segíthet a stressz szint azonnali csökkentésében. Nagyobb hatásfokkal tud ez segíteni, ha a légzés közben magadban ilyen kifejezéseket mondogatsz: „Nyugalom… nyugalom…” vagy „Béke van bennem.”, vagy valamit dúdolni kezdesz.

7. Stressz kezelés játékkal

Emlékszel még, milyen volt, mikor élvezted a játékot? Sok szülő számára az élet a „Teendők listájának végrehajtása”. És ha ebbe nem fér bele, hogy minden nap tápláljuk valami jóval a lelkünket, akkor sokkal érzékenyebbé válunk a csalódásokra, és a stresszre. Nevess. Mesélj viccet. Rajzolj. Rendezz táncversenyt a gyerekeiddel. Ezek a tevékenységek csökkentik a stresszt, mivel segítenek újra kapcsolatba lépni a benned élő játékos, boldog éneddel, aki jól elbújt a „teendők listája” alatt.

8. Kérj segítséget

A legtöbb szülő számára a gyerekek nevelésével járó feladatok végtelennek tűnnek, és ráadásul reggeltől estig tartanak. Ha úgy érzed, kimerültél, vagy pihenésre van szükséged, kérj segítséget. Eredetileg nagy családi közösségekben neveltük a gyermekeinket. Ha ez a fajta segítség már nem elérhető számodra, akkor ismerős szülőkkel lehet közös, egymást segítő közösséget is alakítani.

9. Egyszerre csak egy dolgot csinálj

A legtöbb szülő egyszerre sok feladattal szeretne végezni, hiszen olyan sok van még hátra a listáján. Mindezt a hatékonyság nevében teszik. Miközben hatalmas mennyiségű stresszhez vezet, és nagyobb a hibák elkövetésének lehetősége is. Lassítva könnyebb. És ha egyszerre csak egy feladatra fókuszálsz, azzal is sokat könnyíthetsz magadon.

És ebbe beleférhet az is, hogy naponta 10-15 percet csak a gyerekedre figyelsz, amikor közben se Te, sem ő nem foglalkoztok mással (Teljes figyelem szavak nélkül?). Ez a gyermeket is arra fogja ösztönözni, hogy sokkal közreműködőbb legyen veled.

 

A mai felgyorsult világban megnőtt az érzékenységünk a stresszre, a feszült helyzetekre, és az örökös, velünk szemben támasztott rengeteg elvárás okozta terhekre. A fenti ötletek segítségével nemcsak magadon könnyíthetsz, de a gyermekeid is azt fogják látni (a folyamatosan figyelő kameráikon keresztül), hogy anya foglalkozik magával, és tudja kezelni az életében fellépő stresszhelyzeteket.

Ezzel a közvetett példával többet tehetsz értük, többet tanítasz nekik, hogy milyen felnőtté váljanak, mintha ugyanarról a dologról napokig próbálnál prédikálni nekik, persze eredménytelenül.

A gyermeknevelés  és a stressz
A gyermeknevelés és a stressz

Azt mutatod meg ezzel nekik, hogy ők is képesek lehetnek a csalódásaikat, kudarcaikat, hibáikat egészségesebb módon kezelni.

Te hogyan szoktad tudni kezelni az igazán erős stressz helyzeteket?

Ha még a fentieknél is hatékonyabb módra vágysz, ahogyan a stresszt és feszültséget kezelheted, akkor az Anyamentő Egyéni Foglalkozásokon megtanítom Neked az EFT használatát is.
Az alábbi jelentkezési lap kitöltését követően válaszolok Neked e-mailben, és megbeszéljük a részleteket.

Jelentkezés itt

Név, cím, e-mail, telefon
Vezetékneved
Keresztneved
E-mail címed
Telefonszámod
Mi a legfőbb problémád?
Kérlek, írd le részletesen, milyen problémádat szeretnéd megoldani – anyaság, gyermeknevelés, párkapcsolati , munkahelyi problémák témakörében- , hogy én is tájékozódhassak, tudok-e neked segíteni:

Ui: Ha kérdéseid vannak, vagy további információkat szeretnél kapni, akkor itt találod az elérhetőségeimet: Kapcsolat

A foglalkozásokról bővebben itt tudsz olvasni:

Anyamentő Egyéni Foglalkozások