Munka, VAGY család? Munka, ÉS család? Lehet ezek között egyensúlyt találni családanyaként?

 

Gyakran azt mondják, hogy nem.

A nőknek egy bizonyos életszakaszban választaniuk kell: vagy a munka, vagy a család.

A kettő egyszerre nem megy. Senki nem tudja összehangolni a kettőt.

Igen ám, de mi van akkor, ha már a családot választottam, és egyszer csak eljön a pillanat egy-két-három év után, hogy vissza kell mennem a munkahelyemre? Hogyan egyeztethető össze a munkahelyi stressz, a gyermeknevelés, és a család?

Olyankor már nincs választási lehetőségem, hogy a gyermekemet, vagy a munkámat választom-e. Különösen, hogy a családnak szüksége van a megélhetéshez arra a bevételre is, amit családanyaként hozzá tudok tenni.

Hogyan fog ettől változni az anya gyermek kapcsolat minősége?

Hogyan fog ezentúl befolyásolni a munkahelyi stressz?

Hogyan tudom ezt a két életformát összehangolni?

Hogyan fogom egyáltalán bírni ezt az egészet?

A munkahelyemen nap mint nap teljesíteni kell. Manapság nem egy munkahely elvárása a maximalizmus, és a tökéletesen teljesítő munkaerő.

A gyermekem, aki egész nap a bölcsődében, óvodában, iskolában várt rám, (teljes joggal) elvárja, hogy legalább délutánonként vele foglalkozzak, és a lehető legjobban odafigyeljek rá. Pont akkor, amikor már amúgy is teljesen fáradt vagyok, és még a háztartási munkát is el kell végeznem. Ha ma nem csinálom meg, akkor holnap kell. De biztos, hogy nem fog sem a mosatlan edény, sem a koszos ruha magától odébb menni.

Munka és család. Hogyan találhatod meg az egyensúlyt közöttük?

Hogyan maradhatsz mégis kiegyensúlyozott ezekben az embert-próbáló időkben?

Nem egyszerű, az biztos. Senkinek nem az. Hidd el. Aki azt mondja, hogy simán megy neki a munkahelyi, otthoni feladatok, és a gyermeknevelés összeegyeztetése, ott nyugodtan gyanakodhatsz.

Mégis. Hogyan lehet ezt anyaként, és emberként túlélni úgy, hogy lehetőség szerint mindennel legalább egy kicsit tudj foglalkozni? Legalább annyit, hogy te elégedett lehess magaddal: mindent megtettél, amire képes voltál, és ügyesen, talpraesetten helyt álltál a legtöbb helyzetben.

Persze, tudom. Azt a legnehezebb elérni, hogy elégedett legyél magaddal. Mert mindig marad folt a padlón, vagy a gyerekek ruháján. Mindig lehetett volna a gyerekeknek még programot szervezni, ha nem lettél volna olyan fáradt. Vagy elvégezhettél volna még egy pár feladatot a munkahelyeden… Ennek a körnek sosincs igazán vége, ha te magad meg nem szakítod valahol.

De következzen néhány ötlet a feszültségoldásra, hogyan maradhatsz (legalább valamennyire) kiegyensúlyozott a munkahelyi teendők, háztartás, gyerekek, és család között.

Ez a saját módszerem volt arra, hogyan éljem túl a visszatérés kezdeti éveit nagyobb belső megrázkódtatás nélkül.

1. Feszültségoldás már korán reggel

Kezdd a napot saját magaddal 10 percre. Ez jelentheti azt, hogy meditálsz egy kicsit, vagy azt EFT -t használod, de azt is, hogy reggel, mielőtt kipattannál az ágyból, végiggondolod, az aznapi teendőidet, és azt is, hogy mit hogyan fogsz megoldani (anélkül, hogy már előre idegeskednél).

2. Idegeskedés helyett nyugodtabb reggeli készülődés

Amíg a reggeli készülődéssel foglalkozol, igyekezz mindent kizárni a fejedből, ami az adott napi munkahelyi dolgokkal kapcsolatos. A munka úgyis megvár, a munkahelyi stressz is, és az összes probléma is. Semmit nem segítesz sem a problémákon, sem magadon azzal, ha már ilyenkor az idegeskedés az első napirendi pont. Csak azt éred el, hogy mindenki más is ideges lesz a környezetedben a te feszültségedtől. De a gyermekeid egész biztosan meg fogják érezni, és egyre erőteljesebb kísérleteket fognak tenni, hogy felhívják magukra a figyelmed. Veszekedés, öltözés, hiszti, lassú reggeli, kiöntött tea, kakaó. Gondolom, Neked is ismerősek ezek a jelenetek. Ha a Te napod nyugodtan indul, nagyobb az esély rá, hogy az övék is. Amitől a Te napod még nyugodtabb lehet, mert egész nap annak biztos tudatában vagy, hogy már reggel sikerült egymásra hangolódnotok.

3. A munkahely, és a munkahelyi stressz napközben

Abban a pillanatban, hogy beérsz a munkahelyedre, a sorrend megfordul. A munkahelyeden csak a munkával foglalkozz.

Az ottani gondokkal, problémákkal, megoldandó feladatokkal, esetleges feszültségekkel. Reggel, mikor belépsz az ajtón, érdemes azt a célt kitűzni fejben, hogy „ma mindent megoldok, amit elém tesznek – persze természetes emberi határokon belül -, addig a pillanatig, amíg ki nem lépek az ajtón, hogy a gyerekeimért menjek.”

Kitűzheted célul minden reggel a munkahelyre beérve azt is, hogy: “Ma nyugodtan és magabiztosan fogok megoldani mindent, nem szükséges kapkodnom, anélkül is minden a lehető legnagyobb rendben fog menni.”

Ha erre még EFT – vel is rá tudsz segíteni napközben, akkor a saját feszültségeid oldása mellett, a munkavégzésed is hatékonyabb, és stresszmentesebb lesz.

4. Kilépés délután a munkahelyről

Az összes feladat, megoldatlan probléma abban a pillanatban ott marad az íróasztalodon, a számítógépedben, a jegyzetfüzetedben, a munkahelyeden, ahogy délután felállsz, hogy elindulj összeszedni a gyerekeid. Annál könnyebb átállnod a „délutáni, és esti műszakra”, minél könnyebben képes vagy fejben a munkádat a munkahelyeden hagyni.

Nekem ezt a lépést volt a legnehezebb megtennem. Jó hosszú ideig, és nagyon tudatosan kellett gyakorolnom, hogy végül sikerüljön (és persze voltak olyan időszakok is, amikor kiestem ebből a gyakorlatból).

Az vált be, hogy ilyenkor azt képzeltem, hogy különböző fakkok, polcok, vagy fiókok vannak az életemben. És most éppen „váltok az egyik fakkból a másikba”. Ez egyben azt is jelentette számomra, hogy a kettő között nincs átjárás. Ha kiléptem az egyikből, és beléptem a másikba, akkor otthagytam mindent, ami az előzőben volt. És egészen másnap reggelig, amíg újra be nem értem a munkahelyemre, nem foglalkoztam vele.

Azt hiszem, itt azért érdemes elismételni: hosszú ideig tartott, míg ehhez a hozzáálláshoz hozzá tudtam szokni, de végsősoron nagyon sok szempontból megérte.

5. Útközben a gyerekekért

Amíg odaérsz a gyerekekért, felhasználhatod az utazást (bármivel is utazol) arra, hogy közben egy másik üzemmódba kapcsolj át. Ilyenkor érdemes felkészülni arra, hogy egy nap külön töltött idő után ismét találkozol a gyerekeiddel. Mit fogsz kérdezni tőlük, mit mondasz el nekik a saját napodból, mivel fogtok foglalkozni, stb. Ilyenkor érdemes a munkahelyi pörgésből visszaváltani egy lassabb, türelmesebb, nyugodtabb üzemmódba. Ez az üzemmód alapvetően neked is jobban megéri: hagyhatsz magadnak időt, mikor te is kicsit lazíthatsz, és lelassulhatsz. Kicsit visszatérhetsz a kiegyensúlyozott énedhez.

6. Időtöltés a gyerekekkel

Légy a gyerekeiddel JELEN, amikor ők mesélnek, vagy játszani szeretnének Veled, vagy csak a társaságodban szeretnének lenni. Ezért érdemes a „munkahelyed a munkahelyeden hagyni”. Ezerszer jobban fogsz tudni rájuk figyelni.

Ha alkalmazod a Teljes figyelem szavak nélkül? című cikkben leírt technikát, mindennap elég lehet akár fél-egy perc, hogy képes legyél harmonikus, kiegyensúlyozott kapcsolatot kialakítani velük. Ez persze nem helyettesíti a közös játékidőt, de feltétlenül kiegészíti azt.

7. Szigorú önvédelmi szabály, és a házimunka

Otthon CSAK annyi házimunkát végezz el, amennyi belefér még a nap végén az energiáidba, és amennyire tudod, vond be a gyerekeid is a segítésbe (életkortól függetlenül). Amitől már elfáradsz, azt hagyd holnapra, holnaputánra, máskorra. Biztos lehetsz benne, hogy megvár, nyugodtan elhalaszthatod idegeskedés nélkül :-).

8. Munkahelyi stressz még otthon is

Ha olyan a munkahelyi munkád, hogy otthonra is szokott elvégzendő teendőd maradni, vagy néha haza kell vinned egy részét, annak olyankor állj neki, ha a gyerekeid már alszanak, és nem zavarja a közös napirendeteket. Ebben az esetben nem fogod tudni teljesen a munkahelyeden hagyni a feladatokat, de a fent leírt módszert akkor is kipróbálhatod: a gyerekkel töltött időre akkor is félreteszed a feladatokat, még a fejedből is. Ilyenkor sokkal nyugodtabban, és stressz mentesebben fognak telni a délutánjaid. Nagy erő és elhatározás szükséges hozzá (de nem lehetetlen), hogy ebben az időszakban egyáltalán ne gondolj a munká(i)dra.

Pláne arra ne: mennyi van még hátra, és az mekkora stresszel fog majd járni.

9. Feszültségoldás lefekvés előtt

A napot minimum 10 perc magadra fordított idővel zárd. Meditáció, relaxáció, ellazulás, a nap pozitívumainak végiggondolása, miben teljesítettél jól, miért van okod megdicsérni magad a nap végén. De zárhatod egy kis megnyugtató kopogtatással, EFT -vel is minden napod.

 

Neked van valamilyen technikád arra, hogyan lehet ezeket a nagyon különböző feladatokat és elvárásokat összehangolni?

Ha úgy érzed, hatékonyabb segítségre van szükséged ahhoz, hogy megtaláld az egyensúlyod a sok feladat között, akkor szívesen segítek Neked ebben az Anyamentő Egyéni Foglalkozásokon.

 

Ezek a cikkek is érdekelhetnek