Mint sok nő, Te is ki vagy téve annak, hogy év végén a téli depresszió áldozatává válj? Vagy tehetsz ez ellen?

Mint sok nő, Te is ki vagy téve annak, hogy év végén a téli depresszió áldozatává válj? Vagy tehetsz ez ellen?

 

Veled is előfordult már, hogy ősz végén, tél elején gyakrabban voltál levert, fáradt, rosszkedvű? Jobban fárasztott a munka, a sok kötelesség, a gyerek, a várható év végi hajrá előtti feszült „csend”? Mindennapossá vált a kimerültség, és úgy érezted, állandóan álmos vagy? Azonnal megjelent a krónikus fáradtság már pusztán annak a gondolatára is, hogy mi mindenen kell még keresztül menni, mire év vége lesz?

Ilyenkor, ősz végén, tél kezdetén, mikor a nappalok rövidülnek, az éjszaka hosszúra nyúlik, hamarabb sötétedik, és kevesebb fény van, gyakori a téli depresszió, kedvetlenség, lelassulás is. Sokaknál már novemberben romlik a kedélyállapot az esős, hideg idő és a fényhiány miatt.

A nők és a téli depresszió

Ez az ún. téli depresszió, amely általában a 20 év feletti lakosság 20 százalékát érinti valamilyen enyhébb formában.

A téli időjárás a nőket különösen érzékenyen érinti. Ilyenkor hajlamosabbak a levertségre, mint a férfiak, ráadásul a rossz hangulatuk ugyancsak rányomja a bélyegét a mindennapjaikra. A téli lehangoltság gyötrő kimerültségben végződhet, ami gyengíti az immunrendszert, visszaveti a munkakedvet, ráadásul komolyabb konfliktusokat okozhat a család életében.

A tél a pihenés, a regeneráció, az energia gyűjtésének időszaka. Azonban mai modern életvitelünkben gyakran nem tudunk helyet szorítani ezeknek a nyugalmi szakaszoknak, bármennyire is szükségünk lenne rá. Még ennél is nagyobb gond, hogy néha még csak fel sem ismerjük, hogy szükségünk lenne egy kis pihenésre, lazításra, lassításra.

A téli depresszió okozta hangulatingadozásaink befolyásolják teljesítményünket, életminőségünket, sőt súlyos esetben testi panaszokat is okozhatnak. Sokan panaszkodnak arra is, hogy nincs elég energiájuk semmire.

Sajnos, kultúránk, megszokott társadalmi életünk nagymértékben hozzájárul ezeknek a tüneteknek a kialakulásához. A téli időszakban az ébren töltött órákból egyre kevesebb időt töltünk a szabadban, ráadásul a nap nagy részében mesterséges fényviszonyok között vagyunk.

A téli depresszió tünetei:

  • Ilyenkor gyakoribb, hogy kedvetlen, levert, kimerült vagy,
  • Evészavarok jelentkezhetnek, amely az étvágy növekedésében, és a túlzott édesség, és szénhidrátfogyasztásban nyilvánul meg,
  • A tartós rosszkedv miatt romlik másokkal a kapcsolatod, párkapcsolati feszültségeket, és családi konfliktusokat okozhat
  • Még magányosabbnak érezheted magad, mint máskor,
  • Ilyenkor semmi, kedvelt elfoglaltság nem szerez igazán örömet,
  • Minden rossz, lehangoló, elkedvetlenít, csökken az energiaszint, és az általános életkedv
  • Jelentkezhetnek testi panaszok, amelyek hátterében nincs szervi eltérés. Gyakori a fejfájás, gyomor-bélrendszeri probléma, mozgásszervi fájdalmak, gerincpanaszok
  • Alvászavarok léphetnek fel (például túlzott aluszékonyság, fokozott alvásigény, vagy állandó fáradtság, fáradékonyság, állandó nappali álmosság)
  • Többször vagy ingerlékeny, nyomott hangulatban,
  • Koncentrálási problémákkal, és munkavégzési nehézségekkel kell gyakrabban szembe nézned,
  • Problémáid adódhatnak máskor egyszerű(bb)en elvégezhető mindennapi feladatok elvégzésével,
  • És általában jellemző ilyenkor az alacsony önbecsülés, a gondolkodás negatív irányú változása is.

 

Téli depresszió és kimerültség
Téli depresszió és kimerültség

FONTOS TUDNI!

Ma már nem csak felnőtteken jelentkeznek a kimerültség tünetei, hanem gyermekkorban is egyre gyakrabban találkozhatunk vele, mert az iskolai túlterheltség, a különórák, az aránytalan szellemi és testi megterheltség nem engedi a gyerekek szervezetét sem regenerálódni. Ezért fokozottan figyeljünk a gyerekeinkre is, hogy náluk nem jelentkezhetnek-e hasonló tünetek.

A téli depresszió okai

A téli depresszió okai sokrétűek. Ide tartozik például az állandó stressz és a nyomasztó emlékek. Közvetlen kiváltója azonban rendszerint a fényhiány az őszi, téli hónapokban.

Ilyenkor a fényhiány hatására megbillen a szervezet biológiai egyensúlya: megemelkedik a szervezetben a melatonin nevű hormon szintje. A melatonin felelős az ébrenlét és alvás ciklusának összhangjáért, befolyásolja a hangulatot, ébrenlét és a pihenés egyensúlyát, azáltal, hogy sötétedéskor fokozódik a termelődése, így biztosítja a szervezet élettanilag szükséges pihenését.

Télen a sötét órák számának növekedésével, az ébrenléti időszakban ez a hormon túlzott mennyiségben kerülhet a véráramba, ez letargiát, depressziót válthat ki, és ezért érezhetjük többször levertnek, fáradtnak magunkat, mint napfényesebb időszakokban.

A fényhiány másik hatása, hogy az agy egyik fontos ingerületközvetítője, a jó kedélyállapotért, memóriáért és a figyelemért felelős szerotonin gyorsabban lebomlik, és hiánya depressziós állapotot idézhet elő.

Talán nem véletlen, hogy régen ez az időszak mindig a pihenés, nyugalom, befelé fordulás ideje volt. Ezt persze sajnos ma már nem engedhetjük meg magunknak. A legtöbb munkahelyen ilyenkor van a legnagyobb év végi hajtás, és ilyenkor a legnehezebb pihenni. Sok szempontból ez a legstresszesebb időszaka az évnek.

A téli depresszió megelőzése

Hogyan tudnánk mégis egy kicsit pihenni, és lazítani még ilyen körülmények között is?

Miért ne engedhetnénk meg magunknak, hogy harmóniába kerüljön a testünk fizikai, biológiai igénye, és a belső vágyunk a nyugalomra?

Sokszor elég néhány apró trükk, hogy elviselhetőbbé tegyük egy kicsit a telet, vagy ezt a lehangolt állapotot.

  • A sok szabadban töltött idő és mozgás segít. Ha elegendő fényhez jut a szervezetünk, akkor sok boldogsághormon, szerotonin fog termelődni, ez pedig csökkenti a depresszív hangulatot. Legalább négyszer, de inkább hatszor egy héten mozogjunk fél órát, vagy menjünk el sétálni, amilyen gyakran csak tudunk (különösen a napsütéses órákban). Főleg ha mi is azok közé tartozunk, akik a téli depresszió alatt különösen kívánják az édességet.
Téli depresszió megelőzése
Téli depresszió megelőzése
  • Egész napunkat elronthatja, ha télen, korán, még sötétben kell felkelnünk, ezért inkább hagyjuk félrehúzva a függönyöket és a redőnyöket, hadd jöjjön be legalább az a kevés reggeli fény, ami van.
  • Vehetünk időkapcsolós lámpát is, ami bekapcsol ébredésünk előtt fél órával, így azt jelzi a szervezetnek, hogy hajnalodik, és nem a teljesen sötétben kell felébrednünk. Ha reggel véletlenül éppen süt a nap, használjuk ki, és menjünk inkább gyalog (vagy tömegközlekedéssel) dolgozni!
  • Azokon a napokon, amikor süt a nap, érdemes tudatosítani magunkban, mennyivel több fényhez jutunk ilyenkor, és mennyivel világosabb van, mint más téli napokon. Ilyenkor kihasználhatjuk az idő(járás)t arra, hogy több apró részletet megfigyeljünk magunk körül. Akár munkába menet, akár munkából jövet, akár munka közben, amikor egy kicsit kibámulunk az ablakon… Figyelhetjük ilyenkor egy kis időre a felhők mozgását, a falevelek változó színeit ősszel, ősz végén, később télen a csupasz faágakat, vagy a vízcseppeket, zúzmarát rajtuk, a városba beköltöző madárcsapatokat. Figyelhetjük a nap erejének változását is egy-egy napszakban. A lényeg, hogy ezekben az időszakokban tudatosan észrevegyük, amikor több a fény (és a pozitív részlet) körülöttünk.
  • Vegyünk levendula-illóolajos fürdőt, amely ellazít és megnyugtat.

    Téli depresszió megelőzése
    Téli depresszió megelőzése

 

  • A tejtermékekben, a tojásban, a hal- és húsfélékben lévő B-vitamin segít elűzni a fáradtságot, a rosszkedvet, és még fejfájás elleni is hatásos.
  • A koncentrálóképességet és a hangulatot kalciumban, vasban, magnéziumban gazdag ételekkel javíthatjuk, ezért ne hagyjuk ki az étrendünkből a diót, a banánt, a spárgát, a céklát.
  • Töltsük fel a testünket C-vitaminnal: fogyasszunk sok narancsot, grépfrútot, kivit. Ezek a gyümölcsök az immunrendszer erősítése mellett a közérzetre is jótékony hatásúak.
  • Egyes gyógynövényekből készült tea is jó hatású lehet: levendula, orbáncfű, csalán, cickafark, stb.
  • Engedjük be az otthonunkba a fényt: tegyük a lakást világosabbá, és szellőztessünk rendszeresen.
  • Próbáljunk ki különböző relaxációs technikákat, amelyek a belső feszültséget enyhíthetik.

 

Volt már olyan időszak az életedben, mikor küzdöttél a téli depresszióval, és sehogy sem tudtál kilábalni belőle?

Vagy esetleg volt-e már olyan, hogy a gyerekeden vetted észre ennek a jeleit?

De, ha úgy érzed, végképp nem tudsz egyedül megküzdeni azzal, hogy sok a dolgod, állandóan levert, és rosszkedvű vagy, mindig mindent Neked kell megoldanod, és nem bírod az év végi nyomást már tovább, akkor jelentkezz Anyamentő Egyéni Foglalkozásra, írj nekem egy e-mailt itt, és segítek Neked, hogy könnyebben boldogulj a nyomasztó terheiddel, és még nyomasztóbb érzelmeiddel.

Anyamentő Egyéni Foglalkozásokra itt is jelentkezhetsz.

Az alábbi jelentkezési lap kitöltését követően válaszolok Neked e-mailben, és megbeszéljük a részleteket.

Jelentkezés itt

Név, cím, e-mail, telefon
Vezetékneved
Keresztneved
E-mail címed
Telefonszámod
Mi a legfőbb problémád?
Kérlek, írd le részletesen, milyen problémádat szeretnéd megoldani – anyaság, gyermeknevelés, párkapcsolati , munkahelyi problémák témakörében- , hogy én is tájékozódhassak, tudok-e neked segíteni:

Ui: Ha kérdéseid vannak, vagy további információkat szeretnél kapni, akkor itt találod az elérhetőségeimet: Kapcsolat

A foglalkozásokról bővebben itt tudsz olvasni:

Anyamentő Egyéni Foglalkozások