Hogyan lehet elkerülni a nyaralás miatti stresszt?

 

Hát, sehogy. Veszekedés mindenütt. Mindenki ideges. Mindenki mást akar. Mindenki máskor akar indulni, mást akar elvinni, mást akar otthon hagyni, más programot szeretne. És ezt vég nélkül sorolhatnám.

Ismerős?

Végül mégis elindulunk. Megkezdődik a „hivatalos” családi nyaralás.

Ilyenkor: minőségi időt tervezünk együtt tölteni a családdal, ki szeretnénk szakadni a hétköznapok világából, távol akarunk lenni az otthonunktól, ahol elfelejthetjük a számlákat, a mindennapi problémákat, és a kötelező napi teendőinket.

De akkor miért bizonyulhatnak a családi nyaralások még stressz terhesebbnek, mint az egyszerű hétköznapok?

Mi változtathat egy két hetes boldogságot borzalmas veszekedésekké és hisztikké?

Ha ez ismerősen hangzik, ne ess pánikba, inkább gondold végig a következő tippeket, amelyek segíthetnek a stressz mentes nyaralás kialakításában.

1. Mindenki kapjon valamit

Egy családi nyaralás akkor fog működni, ha mindenkinek az igényeit figyelembe tudjuk venni. Mindenki elégedett, mert kapott valamit a nyaralásból, ami az érdeklődésének megfelelt.

Lehet, hogy Te imádod órákig bámulni a 16. században épült katedrálisokat, de ez a 8 éves gyermekedet nem fogja kielégíteni.

Kulcs fontosságú ilyenkor, hogy képesek legyetek a kompromisszumokra.

Ha sikerül kiegyensúlyozni a város látogatásokat, és a pihenőidőt egy parkban, tengerparton, erdőben, mindenki sokkal elégedettebb lesz.

Nem szabad ilyenkor szigorú napirendhez alkalmazkodni.

A pihenés, az együtt, elégedetten töltött idő sokkal fontosabb.

Mindenképpen olyan nyaralást tervezz magadnak, és a családodnak, ami a legkevesebb stresszel jár mindenkinek, és mindenkit a lehető legjobban fel tud tölteni.

2. A szorongás és aggodalom maradhat otthon is

Ha igazán szeretnéd magad kipihenni, fontos, hogy otthon tudd hagyni azokat a semmiségeket, amelyek sokszor nem hagynak nyugodni, és még éjszaka is ezeken pörög az agyad.

Tudom, ezt egyszerűbb mondani, mint megtenni, de néhány praktikus megoldást tehetsz ennek érdekében.

A munkád (amennyire csak tudod), hagyd úgy ott, hogy nem maradnak függőben határidők, vagy megválaszolatlan e-mailek. Ha egyszer már otthagytad, a telefonod is kapcsold ki, és a laptopot is hagyd otthon.

Ha a lakásod tisztán, és rendezetten hagyod ott, akkor hazatéréskor nem egy hatalmas tennivaló listával fogsz szembe találkozni, ahogy belépsz az ajtón.

Nem utolsó sorban hagyd otthon a veszekedést, és a nézeteltéréseket is.

A nyaralás fontos idő arra, hogy megerősítsük egymással a kapcsolatainkat, hogy aztán kibírják a hétköznapok terhelését is. A lehető legtöbb időt töltsük együtt, mert ez úgysem fordul elő olyan gyakran.

3. Mielőtt elutaznál

Sokat csökkenthet a stresszen, ha már előre mindent megtervezel.

Tervezhetsz egy 21 napos „visszaszámlálást” előtte. Mikor mit kell még itthon elintézned.

Mit kell beszerezni, hogyan fogod itt hagyni a munkádat, hogyan adsz át minden feladatot másnak?

Biztosítsd magad számára, hogy a legfontosabb partnereid, üzletfeleid már jó előre tudják, hogy mikor nem leszel elérhető, így abban az időszakban ne keressenek Téged.

Az elutazás előtti napod már tervezd „szabadnak”.

Ne kezdj el kapkodni, hogy mi mindent felejtettél még el a munkahelyeden, és semmiképp ne kezdj valami utolsó pillanatban megvalósítandó projektbe. Azzal az ürüggyel, hogy „hoppá, ezt még elfelejtettem”. Ezzel csak a stressz szinted fogod közvetlenül az utazás előtt alaposan megnövelni.

Ez a nap szólhat az összepakolásról, a készülődésről, és arról, hogy alaposan kialszod, kipihened magad (még az utazás előtt J).

Ha a munkád miatt muszáj, hogy kapcsolatban maradj, akkor a nyaralási idő alatt tervezz be egy rövid időt (mondjuk reggel 9 és 10 között), amikor dolgozol. De ennél többet semmiképp ne foglalkozz munkával.

Próbálj ki egy kísérletet nyaralás előtt.

Még mielőtt elutaznál, próbáld ki, hogy egy napra nem foglalkozol egyáltalán a világhálóval, és a technológiával. Figyeld meg, hogy ez milyen érzéseket kelt benned. Okoz-e valamilyen aggodalmat, szorongást, vagy késztetést, hogy bekapcsold a telefonod, vagy a számítógéped?

Ez azért fontos, hogy megérezd, hogy fog Rád hatni, ha egy időre elektronikus kapcsolat nélküli térben leszel.

4. Amíg a nyaralás tart

Készülj fel rá, hogy akármennyire megterveztél mindent előre, az utazás nem mindig úgy alakul, ahogy előre eltervezted.

Szóval érdemes rugalmasnak maradni! Lehet, hogy egy-egy váratlan esemény életed legjobb kalandjává válik! Sosem tudhatod előre.

Minden napod kezd kipihent állapotban. Minden reggelt kezdhetsz meditációval, mély légzéssel, vagy egy kis EFT – vel is. Ne állíts be ébresztő órát, inkább hagyd, hogy a tested kipihenje magát, és akkor ébredjen, amikor neki a legkényelmesebb.

Csak annyi programot tervezz be egy napra, amennyit biztosan el fogsz bírni Te is, és a családtagjaid is. Ne tervezd túl a napjaid túl sok városnézéssel, múzeumokkal, gyaloglással. Kerüld el azt a stresszt, hogy mindent látni szeretnél egyszerre. Ez úgysem lehetséges. És persze a gyerekeknek is sokkal megterhelőbb lehet, ami csak újabb stresszt szülhet köztetek.

Ilyenkor a legjobb, amit tehetsz, hogy minden pillanatot tudatosan élvezel.

Még akkor is, ha az eredeti terveidet „nem tudod tartani”.

A munka, a hétköznapok megvárnak akkor is, ha idegeskedsz miattuk, és akkor is, ha ebben a pillanatban éppen jelen vagy, és nem törődsz az otthon hagyott stresszel.

A nyaralás alatt kényeztetheted magad olyasmivel is, amit általában meg szoktál tagadni magadtól. Legalább egy ilyen kényeztetés belefér minden egyes nyaralásba (az egész családnak).

 

A családi nyaralás és a stressz

5. Amikor hazaérsz

A munkába visszatérés előtt hagyj magadnak még otthon egy, vagy két napot.

Hagyj magadnak időt arra, hogy nyugodtan kipakolj, feldolgozd a nyaralás élményeit, és lassan visszatérj a mindennapokhoz.

Nem éri meg rögtön a mély vízbe ugrani, és újabb stressz helyzeteket „keresni” rögtön a hazatérésedet követően.

Az első munkanapod is tudatosan tervezd meg. Az első nap csak az ütemet vedd fel újra. Elolvashatod az e-maileket, meghallgathatod az üzeneteid. Hagyj magadnak időt, hogy újra felvedd a munka és a hétköznapok ütemét.

Ezzel nagyon sok felesleges plusz stressztől kímélheted meg magad, és a nyaralás azzá válhat, amivé szeretted volna, hogy váljon.

Közösen eltöltött, minőségi idővé, amit mindenki élvezett, és jó szívvel emlékszik rá vissza még évekkel később is.

Elvégre erre való a nyaralás, nem?

Ezek a cikkek is érdekelhetnek