Hogyan állapíthatod meg a saját stressz szinted?

 

 

Az “Én irányítom a stresszt, vagy a stressz irányít engem?” című cikkben arról volt szó, mennyire fontos, hogy észrevegyük, amikor a stressz átveszi az irányítást az életünk felett, és mi nem tudjuk megfelelő mértékben kordában tartani. Nem tudjuk kezelni. Vagy éppen már annyira hozzászoktunk, hogy észre sem vesszük a jelenlétét.
Itt egy egyszerű teszt, hogy hogyan állapíthatod meg a stressz szinted. Ezt a tesztet akár havonta is elvégezheted, hogy leteszteld magad, mennyire változik a stressz az életedben bizonyos időszakokban, vagy időszakokon belül.

 

Mennyire vagy stresszes, vagy túlterhelt
Mennyire vagy stresszes, vagy túlterhelt?

1. Határozd meg, milyen erős a stressz szinted most (1-5-ig)

(1-es a leggyengébb, és 5-ös a legerősebb. 1-5-ig adj rá pontszámot.)

1

2

3

4

5

 

2. Az elmúlt hónapban hányszor érezted ugyanilyen intenzívnek a stressz szinted?

 

Soha 1 pont
Ritkán 2 pont
Többször előfordult 3 pont
Gyakran 4 pont
Nagyon gyakran 5 pont

 

3. Az elmúlt hónapban milyen gyakran érezted magad biztosnak, hogy meg tudod oldani a személyes problémáid?

 

Soha 5 pont
Ritkán 4 pont
Többször előfordult 3 pont
Gyakran 2 pont
Nagyon gyakran 1 pont

 

4. Az elmúlt hónapban hányszor érezted úgy, hogy a dolgok úgy alakulnak, ahogy Te szeretnéd?

 

Soha 5 pont
Ritkán 4 pont
Többször előfordult 3 pont
Gyakran 2 pont
Nagyon gyakran 1 pont

 

5. Az elmúlt hónapban hányszor érezted azt, hogy a nehézségek annyira elborítanak, hogy nem fogsz tudni velük megbirkózni?

 

Soha 1 pont
Ritkán 2 pont
Többször előfordult 3 pont
Gyakran 4 pont
Nagyon gyakran 5 pont

 

6. Annyira szomorúnak, vagy túlterheltnek érzed magad, hogy úgy érzed, nehezen teljesítesz a munkahelyeden, vagy a magánéletedben?

 

Igen 1 pont
Nem 0 pont

 

A válaszaid alapján a stressz szinted:

Alacsony stressz szint: 1-9 pont között

Az alacsony stressz szint az egészségesebb életet, kevesebb fáradtságot, és több békességet támogatja. Ha ez az érték jött ki, akkor érdemes arra törekedned, hogy fenntartsd ezt a szintet. Gyakorold továbbra is a számodra működő stressz kezelési, feszültségoldási technikákat. De közben figyelj minden jelre, és tünetre, amely növelhet a stressz szinteden. Ha több stressz, feszült helyzet merül fel az életedben, érdemes először a feszültség forrásokat meghatározni (akár külső, akár belső feszültség forrásokról van szó). Ezután pedig a már jól bevált stressz kezelési technikáiddal csökkenthetsz rajtuk (zene, jóga, meditáció, masszázs).

 

Közepes stressz szint: 10-18 pont között

Idővel még az enyhe stressz is okozhat komolyabb egészségügyi károkat. Lehetnek következményei. Ezért fontos már most foglalkozni a stressz kezelésének módjaival.

Érdemes azokkal a stressz forrásokkal kezdeni, amelyeket meg tudsz határozni. Amelyek komoly feszültséget, félelmet jelentenek már most is. Vagy irreális elvárásokkal találkozol (ez lehet a sajátod, de másé is).

Ha sikerült meghatározni a legfontosabb feszültség forrásokat, akkor kezdj el hatásos stressz kezelési technikákat, módszereket keresni, amelyek hosszú távon segíteni fognak a lelki, fizikai, és érzelmi egészséged fenntartásában, megtartásában.

Ezek közül a módszerek közül az egyik leghatásosabb stressz kezelési, feszültségoldási technika az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája).

Itt találsz egy rövid leírást róla: Érzelmi Felszabadulás Minden Napra

A stressz kezelési technikák alkalmazása mellett pedig érdemes megtanulni nemet mondani bizonyos feladatokra. Nem szükséges, hogy mindent Te csinálj meg egyedül.

 

Magas stressz szint: 19-26 pont között

Ha ez a magas pontszám jött ki, akkor érdemes minél hamarabb belevágni a stressz kezelési technikák elsajátításának módjaiba, mert nagy a kockázata annak, hogy később komolyabb egészségügyi problémákkal kell majd szembenézned

Ezek közül a módszerek közül az egyik leghatásosabb stressz kezelési, feszültségoldási technika az EFT (Érzelmi Felszabadítás Technikája).

Itt találsz egy rövid leírást róla: Érzelmi Felszabadulás Minden Napra

 

Minél később tanulod meg a stressz, és az érzelmeid helyes kezelési módjait, annál nagyobb árat fizethetsz érte. A saját érdeked, hogy ne halogasd túlságosan a megfelelő stressz kezelés elsajátítását.

Ha úgy érzed, hogy ennél több segítségre van szükséged, hogy kezelni tudd az életedben fellépő stresszt, és feszültséget, akkor itt tudok Neked segíteni.