Hogyan borítsd ki teljesen a családod az év végi fáradt, és kimerült időszakokban?

 

Te is fáradt, kimerült, kedvetlen szoktál lenni ezekben az év végi hónapokban? Könnyebben kiborulsz, és kevesebb a türelmed? Csak a kötelesség hajt előre, de valójában folyamatosan üldöz a rosszkedv, és a kimerültség? Folyamatosan álmos vagy, és megnőtt az alvásigényed?

A téli depresszió időszakaiban jó esélyed van arra, hogy ne csak magad tedd tönkre, de még a családod is kikészítsd, és ők is boldogtalannak érezzék magukat melletted.

Hogyan tegye tönkre (még jobban) a hétköznapjaid a kimerültség, és a krónikus fáradtság?

Hogyan lehet ezt igazán tökélyre fejleszteni? Néhány egyszerű ötlet:

1. Legyél annyira rosszkedvű, amennyire csak bírsz. Még véletlenül se lássanak mosolyogni. Ne nevess semmin, és ha más próbál kihúzni a rosszkedvből viccekkel, vagy humorral, akkor csak legyints rá egyet. Az összes, máskor humoros helyzeten sértődj meg.

2. Akadj ki minden félreérthető hangsúlyon, vagy felhúzott szemöldökön.

3. Köss bele mindenbe, amit csak el tudsz képzelni. Hogy milyen ruhát akar felvenni a gyerek, vagy hogy miért emelte feljebb egy kicsit a hangját.

4. Lehetőség szerint a párod se tudjon semmit jól csinálni. Mindig találj valamit, ami nem tetszik benne. Okold mindenért. De főleg a rossz kedvedért, vagy azért, hogy nem segít eléggé a háztartásban, vagy a gyerekek körül. Hogy mindent egyedül kell csinálnod.

5. Az állandó fáradtságra hivatkozva ne csinálj semmit, vagy csak nagy nehézség, erőfeszítés árán. De ezt lehetőleg mindenki lássa rajtad. Éreztesd mindenkivel, hogy milyen rossz helyzetben vagy.

Téli_depresszió_és_krónikus_fáradtság
Téli depresszió és krónikus fáradtság

 

6. Vagy csak tegyél úgy, mintha nem történt volna semmi. Minden ugyanolyan lenne, mint korábban. Csak belül szenvedj, és ne szólj róla egy szót sem. Csak belül növekedjen egyre jobban a feszültség. Ezt akár akarod, akár nem, előbb-utóbb úgyis megérzik rajtad.

7. Vagy csináld a másik végletet, az is jól jöhet. Ne hagyj magadnak egy perc időt sem pihenni. A lazítás olyan dolog legyen, amiről csak álmodozol: „Majd egyszer, ha… az időm megengedi, ha a gyerekek felnőnek, ha már nincs ennyi dolgom…”

Mit tehetsz még, hogy a krónikus fáradtság, és a téli depresszió átvegye az uralmat a családi életed felett?

Ha a fenti ötletek kevésnek bizonyulnának, magad is találhatsz ki újabb, és újabb ötleteket. Csak fel kell tenned magadnak a következő kérdést:

Mit kellene tennem ahhoz, hogy végképp tönkretegyem a fáradtsággal, és téli depresszióval a családi életünket?

Biztos vagyok benne, hogy szinte azonnal elkezdenek áramlani az ötleteid, hogy mi mindent tehetnél, ha végképp tönkre akarnád tenni a saját helyzeted. Ha végképp rosszul akarnád érezni magad, és azt szeretnéd, ha a családod is így járna.

„De miért lenne erre szükség?” kérdezheted. Hát nem az lenne az igazi célom, hogy rendbe hozzam, amit rendbe tudok hozni? Hogy kikeveredjek a rossz érzéseim, és a levertségem sűrűjéből? Miért jó, ha még jobban belelovalom magam egy olyan helyzetbe, amiben már most is rosszul érzem magam?

A válasz egyszerű: pusztán azért, mert valószínűleg rengeteg ötleted lesz arra, hogy hogyan tudnál elrontani valamit (amit valójában nem szeretnél elrontani). Az agyad bámulatos módon azonnal reagálni fog erre a kérdésre. Gyorsabban, mintha a megoldásokat kezdenéd keresni.

De itt nem kell megállnunk!

Hiszen biztosan nem az a célod, hogy teljesen elásd magad, hanem az, hogy hogyan változtathatnál azon, ami most nem elég jó? Nem ezt szeretnéd?

Ha a fenti kérdésre már van egy hosszú listád, hogy hogyan is okozhatnál még több kellemetlen pillanatot magadnak, és a családodnak, akkor következő kérdésként felteheted magadnak:

Hogyan tudnám a legjobban biztosítani, hogy ez sose történhessen meg?

Mit kellene tennem ahhoz, hogy ne legyen káosz körülöttünk csak azért, mert valamelyikünk fáradt, levert vagy kimerült?

 

Ha az eredeti állításod az volt, hogy: „Állandóan rosszkedvű vagyok, és tökéletesen figyelmen kívül hagyom őket.”, akkor ennek az ellenkezője nem az, hogy „Mindig jókedvem lesz, és ezentúl nem hagyom figyelmen kívül őket.”

Ezt ugye megvalósítani sem egyszerű. Ha olyan egyszerű lenne, már rég megcsináltad volna. De nem az. Pláne nem, amikor az ember teljesen padlón érzi magát.

Ezért, mikor azt mondom, hogy “fordítsd meg az állítást”, akkor nem arra gondolok, hogy a mondat értelmét fordítsd az ellenkezőjére.

A fenti mondatnak lehet például ez az ellenkezője:

„Minden nap legalább fél órát leülök beszélgetni velük, hogy megértsem, mi zajlik most bennük. De csak azután, hogy fél órát relaxáltam, pihentem, kikapcsoltam, elvonultam.”

„Minden nap egy kicsit foglalkozom magammal, és utána egy kicsit velük is. Az is lehet, hogy elég, ha meghallgatom őket, nem kell mindig az ő problémáikat is megoldanom.”

„Minden nap meglepem magam valamivel, amit szeretek. És minden nap keresek valami olyasmit is (apróságokat), aminek örülhetek. Az apróságok kiegyensúlyozottá, és boldoggá teszik az életemet.”

„Minden nap legalább rövid időszakokra, pár percre lassítok a tempómon.”

„Minden nap szándékosan kihagyom néhány feladatomat. Főleg azokat, amik ráérnek.”

 

Koncentrálj ilyenkor az egyszerű, kézenfekvő, és könnyen megvalósítható megoldásokra.

Azokra, amelyek kis energia befektetéssel megvalósíthatóak, és reményeid szerint nagy, közös hasznotok származhat belőle. A Te energiarendszeredet is feltöltik, és szívesen foglalkozol velük. Nem pedig csak egy újabb feladatként, újabb kényszerként tekintesz rájuk. „Még valami, amit nekem kell(ene) a nyakamba vennem!”

Amikor megfordítod az első kérdésre adott válaszaidat, ne elégedj meg egy állítás egyféle megfordításával.

Igyekezz minél több ellentétes, pozitív mondatot kitalálni a második szakaszban. Így fogsz rájönni azokra az igazán briliáns ötletekre, és megoldásokra, amelyekkel emelhetsz a családi életed, és a saját lelki állapotod minőségén egyaránt. Még ezekben a lehangoltabb, fáradtabb időszakokban is.

 

Ha választhatnál, Te mit változtatnál meg legszívesebben ezekben az év végi hónapokban?

Ha viszont úgy érzed, végleg nem tudsz mit kezdeni az állandó kimerültségeddel, és a krónikus fáradtsággal, akkor szívesen segítek Neked az Anyamentő Egyéni Foglalkozásokon.

A foglalkozásokról bővebben itt tudsz olvasni:

Anyamentő Egyéni Foglalkozások

Ezek a cikkek is érdekelhetnek